Ritmus és hang

be local think global

Budapest-Párizs tengely

ne_rejtsd.jpg

Az Ötödik Évszak egy igazi világzenei szupergroupnak számít, a zenekar tagjainak komoly tapasztalata van az autentikus népzene terén is, de a hagyományos népzenétől eltérő műfajokban és formációkban is már bizonyították a zenei tudásukat (Napra, Buda Folk Band, Lajkó Félix, Dresch Vonós Quartett, Herczku Ági & Banda, Rustico, Sonny and his Wild Cows). 

A zenekar egyediségét a magyar világzenei palettán egyértelműen az énekesnő Izabella Caussanell adja, aki a francia - magyar származásával meghatározza az együttes stílusát, a zenekar sok tekintetben erre a multikulturális háttérre épít, ezért a koncepcióért pedig Csoóri Sándor „Sündi” érdemel dicséretet. Az Ötödik Évszak 2018-ban alakult meg, az első lemezükkel pedig 2020-ban jöttek ki Ne rejtsd el címmel. 

A zenekar a saját meghatározása szerint egy pozitív, játékos népzenei hangszereléssel játszott akusztikus városi zenét játszik a lemezen, ami nagyjából meg is állja a helyét a lemezt meghallgatva. A dalok pár kivételtől eltekintve közel maradnak az autentikus népzenéhez, ezt elegyítik a francia sanzon stílusjegyeivel, az improvizációs részekben pedig, amelyből bőven akad a dalokban főleg a jazz szabadsága jelenik meg. Ezekért a jazzes improvizációkért főként a hegedű és a cimbalom felel, tehát Hegedűs Mátéra és Zimber Ferencre vannak bízva ezek a részek, akik nagyon jól élnek a lehetőséggel.

A lemez nagyon dinamikusan indul az Á unne femme című dallal, amely egyértelműen megmutatja a lemeznek az irányát és hogy mire számítsunk ezután. Ezt a lemez két legerősebb dala követi: A Lefelé folyik a Tisza és a Zobor című dalban működik a legjobban ez a sanzonos-jazzes hangszerelés. Az előbbi egy széki négyes, amelynek a 6/8-os ritmusának a lüktetése és a dalszövege kifejezetten jól passzol a zenekar stílusához. Pedig fura érzéssel tölthetne el, hogy a Tiszáról énekelnek, de hangulatra mégis Párizsban érzem magam a Szajna partján, ez a kettőség azonban kifejezetten jól áll a dalnak, hiszen nagyon szép harmóniákkal dolgoznak és Hegedűs Máté mélyről indított szólója is kellemes. A Zoborról szintén ugyanilyen pozitív dolgok mondhatók el, itt a Nem anyától szültem című népdalt dolgozta fel a zenekar egy kis kalotaszegi invertitával megfűszerezve, ebben a dalban is egyértelműen működek a fúziós megoldások.

otodik.jpg

Izgalmas kísérleteket is tartalmaz az album, mindkettőnél a kalotaszegi zenét használja fel a zenekar, az Invertitanál egy hagyományos kalotaszegi román dallamra énekel franciául Izabella, erről külön mesélt is a nekünk adott interjújában, ami itt olvasható. A másik ilyen egy kalotaszegi legényes, aminél teljesen indokolatlan, hogy egy külön track-ként használják, ezt jól alátámasztja az Ötödik Évszak Womex Showcase előadása, ahol össze lett vonva a román és a legényes, és ez így is van rendben.

A két legerősebb szám mellett akad egy legszebb is a lemezen, ez pedig A szerelem, amelyben se sanzon, se jazz nincs, hanem csak a magyar népzene, méghozzá az egyik leggyönyörűbb mezőségi zenét a magyarszovátit használtak fel, a dal pedig két szováti népdal szövegéből áll össze (Költözik a Vándormadár, Én is voltam mikor voltam) és nagyon szép lett a végeredmény. Ennek a dalnak a létrejöttéről is beszél Izabella a már említett interjúban.

Majd a tisztán magyar népzenét egy francia bisztró zene követi a Promenade, ez lett a népzenétől legtávolabbi zene az albumon. A Promenade pedig bőven beindította a fantáziámat és eszembe juttatta a francia jazz-soul-sanzon énekesnőt, ZAZ-t, akit szintén Isabelle-nek hívnak. De Woody Allen Éjfélkor Párizsban című filmje és annak zenei témáját alkotó jazz gitáros Stéphane Wrembel is beugorhat sokaknak, hisz a Bistro Fada című dal mellé, akár a Promenade is elfért volna a filmben. A végére természetesen pedig Edith Piaf sem maradhat ki, akit Izabella énektechnikai megoldásai varázsoltak a Ne rejtsd el albumára.

Végül a lemez legmegosztóbb dala zárja az albumot és ezt az írást is. A Hídról a közösségi oldalakon több olyan vélemény is volt, hogy egy ilyen komoly mondanivalóval bíró szöveg minőségibb zenét érdemelne, mert a popzene rossz irányába lett elvíve az alkotás, de rengetegen meg szeretik a dalt. Mindenesetre az nem adhat okot vitára, hogy Szép Ernőnek a Recept című verse megért egy feldolgozást, a dallal kapcsolatban pedig a két álláspont között helyezkedek el, de az biztos, hogy nem ez lett az album legerősebb és legszebb dala sem. Viszont a Budapest-Párizs kulturális tengely létrejött, nagy kérdés hogy innen merre tovább.

A zenekar tagjai:

Izabella Caussanel – ének
Hegedüs Máté – hegedű
Zimber Ferenc – cimbalom
Szabó Csobán Gergő - ének, nagybőgő
Ifj. Csoóri Sándor "Sündi" - ének, brácsa, hosszú nyakú tambura

Km: Takács Ádám - hegedű

(Ötödik Évszak: Ne rejtsd el, Fonó Budai Zeneház, 2020)

rh_tamogatas_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritmuseshang.blog.hu/api/trackback/id/tr6916289980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Naptár

november 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Kapcsolat, hirdetés, mindenmás: apostrophe.prod@gmail.com

Címkék

cimkefelhő
süti beállítások módosítása