Ritmus és hang

be local think global

A kamera mögött
A folkvilág rögzítője: Török Béla

Több ezer videó az elmúlt közel tíz év népzenei, világzenei eseményeiről: a HUNGARIAN and other TRADITIONS YouTube-csatornán fesztiválok, táncelőadások, koncertek elevenednek meg. A csatorna készítője Török Béla – vagy ahogy a felvételeken is szerepel: Oldboy. Elhivatottan, de nem hivatásszerűen járja a koncerteket, fesztiválokat, és naponta oszt meg videókat a Kárpát-medence és a világ sokféle zenéjéről, táncáról.

Török Bélával külföldi nézettségről, a YouTube népdalfelismerési nehézségeiről és egy szerencsés eltévedésről beszélgettünk.

Mióta készít videókat?

Mindig szerettem felvenni, ami körülöttem zajlik. A YouTube csatornán fent vannak ezek is, utazós videók és több hajós is. A természetfilmezés úgy kezdődött, hogy a gyerekek padlásszobájának a könyvespolcára beköltözött egy rozsdafarkú pár. Fészket raktak, én pedig videón rögzítettem az egészet, odáig, amíg az utolsó fióka is elhagyta a fészket. A nejem biztatására beküldtem a kisfilmet a Pusztaszeri Természetfilm-fesztiválra, és közönségdíjat nyertem, majd később néhány amatőr pályázat fődíját is megkaptam. Ma is készítek természeti témájú filmeket, van például egy “Vadállatok” a ház körül című sorozat a csatornámon – népzenei aláfestéssel.

Hogy született meg az első népzenei felvétel?

Tizenhárom évvel ezelőtt kirándulni mentünk a feleségemmel. Ekkor még nem volt GPS, elnéztünk egy kereszteződést, és betévedtünk egy faluba, Bozsokra. Fiúk-lányok népviseletben, szólt a zene, szüreti mulatság volt. Végül maradtunk, és felvettem videóra a falunap programjait. Szeretek vidám embereket videózni. A folklór videózásának nagy előnye – más témájú felvételeimmel szemben –, hogy nem kell alá szabad felhasználású zenét keresgélni, itt adva van: a népzene.

Mikor indult a YouTube-csatorna?

Az első videót 2007-ben tettem közzé. Azóta egész évben járom az országot, Nyíregyházától Kapuvárig. Vannak nagyobb rendezvények, amikre rendszeresen megyek, ilyen a Békéscsabai Országos Szólótáncfesztivál, ennek az ifjúsági változata Egerben, vagy a Szolnoki Országos Néptáncfesztivál és a Táncháztalálkozó.

ship_oldboy_1.jpgTörök Béla

Mivel foglalkozott korábban?

Villamosmérnökként dolgoztam egy német cég itthoni leányvállalatánál automatizálási területen, majd saját vállalkozást vezettem. Ipari berendezések vezérlésével foglalkoztunk.

Honnan a kötődés a folklórhoz: táncolt, zenélt korábban?

Korábban sosem foglalkoztam népzenével – eltekintve néhány furulyázási és hegedülési kísérlettől. Mikor nyugdíjas lettem, valami elfoglaltságot kerestem. Nem a népi kultúra iránti elhivatottságból kezdtem videózni, hanem passzióból. De az évek során azért ragadt rám valami, már meg tudom különböztetni a rábaközit a somogyitól. A videók leírásánál mindig a műsorfüzetre, konferálásra hagyatkozom, nem tippelem a tájegységet. Mindig szerettem volna jól táncolni, énekelni, zenélni, de nincs hangom meg hallásom, így aztán felveszem azokat, akik mindezt tudják, és a kamera mögül csodálom őket.

A csatorna neve is jelzi, hogy nem csak magyar népművészetre lehet számítani: HUNGARIAN and other TRADITIONS.

Járok például a Summerfestre, amit három kisváros szervez (Ráckeve után most Szigetszentmiklós, Százhalombatta és Tököl), ez egy nemzetközi fesztivál. Idén elvétve voltak külföldi fellépők a járvány miatt, így a hazai nemzetiségi táncok és népzenék kaptak nagyobb hangsúlyt.

Külföldről is nézik a videóit?

A YouTube statisztikája szerint a nézettség fele itthoni, utána Románia tizenöt százalék, majd Mexikó, az Amerikai Egyesült Államok, Németország, Szlovákia, Szerbia a sorrend. Sok külhoni magyar írt már köszönő kommentet. Összességében hamarosan elérkezik a csatorna az ötvenmilliomodik megtekintéshez és a negyvenezredik feliratkozóhoz.

Hogy néz ki egy felvétel?

Úgy videózok, mint egy néző, a közönség soraiból, lehetőleg az első sor jobb széléről. Sokan erről ismernek meg, hogy én vagyok, aki a színpad sarkáról videózik. Ez nem egy koreográfusi nézőpont, de ha beülnék középre, akkor vagy az előttem ülők volnának a képben, vagy a mögöttem ülőket zavarnám. Szeretek közelről videózni. A sarokpozíciónak persze hátránya is lehet, ha a koreográfus elfelejti, hogy nem csak közepe van a nézőtérnek. Tettek már le elém egy szőttessel padlóig letakart asztalt. A videó: percekig egy, az asztalon égő gyertya, majd a végén egy pántlikás fejecske elfújja a gyertyát. A zene jó volt.

Mennyi időt tölt a videókkal?

Egy koncert körülbelül egy heti munkát jelent. Volt már kétszáz felvétel is raktáron. Fontos a raktárkészlet, mert ebből lehet válogatni, változatos műsorfolyamot összeállítani. Minden reggel felteszek egy új videót a YouTube-ra, az előző napit pedig a saját Facebook-profilomra, illetve néhány tematikus Facebook-oldalra. A covid járvány alatt nagyon lecsökkent a készlet, de most is megyek, ahova tudok, most talán még nagyobb az érdeklődés a koncertfelvételek iránt.

img-0010_1.JPGTörök Béla

Vannak felkérések?

Többnyire magamtól megyek, de van, hogy hívnak, például a Táncháztalálkozón minden évben számítanak rám. Homokbödögén van egy kis kamaratánc-fesztivál, oda mindig meghívnak. Nemrég volt a Tizenkét banda koncertje a Fonóban, előtte kérdezték a zenészek, hogy ugye megyek. Volt, hogy táncegyüttes keresett meg. Teljesen amatőr videós vagyok, sosem fogadok el semmilyen fizetséget, ha az üveg bort, CD-t vagy táncegyüttestől kapott pólót nem tekintjük annak. Engem nem lehet megbízni videózással – de meg lehet rá kérni.

Ismer még olyat, aki rendszeresen rögzíti a folkvilág eseményeit?

Rengeteg alkalmi feltöltő van a neten, de akik hobbiszerűen, naponta osztanak meg saját felvételt, kevesen. Megemlíthetném például Málnási Pált, Kolozsvárról. A videózásban Zagyi Lajos volt az ikon, ő néhány éve sajnos meghalt. Rengeteg felvétele van az interneten népművészeti műsorokról, koncertekről, táncházakról.

Akadt már problémája feltöltött videó miatt?

A csatornámon jelzem, hogy aki érintett, és észrevétele van, írjon. Vettem már le videót kérésre. Ha kritikusnak érzem a dolgot, akkor megosztás előtt elküldöm a felvételt engedélyezésre. A YouTube csatornámon a bevételszerzés nincs bekapcsolva, azért is, hogy ne jelenjenek meg reklámok lejátszás közben. A YouTube-nak viszont van egy tartalomfelismerő rendszere, ahová az egyes kiadók beküldenek a lemezeikről hangmintákat. Ha a rendszer a feltöltött videón felismerni véli az azonosságot egy mintával, akkor alapesetben reklámokat jelenít meg rajta, és az abból származó bevételből a minta beküldőjének fizet. Na de mi van akkor, ha népzenéről van szó? A népzenei dallam közkincs, tehát nem lehet rá szerzői jogot szerezni, csak egy konkrét interpretációra. Tehát a dolog rendben van, ha a táncelőadás alatt a kíséret egy védett CD-ről megy. A probléma ott van, hogy a rendszer azt még nem tudja megállapítani, hogy a népzenei dallam a mintaként leadott CD-ről szól-e, vagy egy másik zenekarnak ugyanazt a népzenei motívumot feldolgozó előadásáról van-e szó. Így aztán a videó után olyan kap pénzt, akinek az adott előadáshoz semmi köze, aki meg a videón zenél, az csak a reklámot. Eleinte reklamáltam, a YouTube el is fogadta, de aztán arra gondoltam, hogy így is népzenészeknek hoz ez bevételt, és hosszabb távon talán kiegyenlítődik.

Miről készít felvételt legszívesebben?

Táncról – már a nézésétől is fiatalabbnak érzi magát az ember. A táncfesztiválokat nagyon jó videózni, és persze a kötetlen táncos eseményeket is, a táncházakat is. No meg a népdalénekeseket, róluk külön egyéni listákat vezetek a csatornán. Igazából nincs kedvenc.

Jár külföldi fesztiválokra, koncertekre?

Jöttek már oda hozzám azzal, hogy látják, járom a világot – mire mondtam, hogy én nem járom a világot, a világ jön ide.

rh_tamogatas_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritmuseshang.blog.hu/api/trackback/id/tr3016235316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kapcsolat, hirdetés, mindenmás: apostrophe.prod@gmail.com

Címkék

cimkefelhő
süti beállítások módosítása