Cserepes Károly a Vizöntő tagjaként vált ismerté, majd a zenekar megszűnését követően számos koncept-albumot (Jeles napok, Szerelmes lemez, Kivándorlás), illetve filmzenét (Shambhala, Ikonosztáz, Vakvagányok, Handmade) és szerzői lemezt (Helyből távol, Danubian Trances, Ipomea, Flaschback) készített. A napokban jelent meg az egyéni hangú és látásmódú alkotó Blacklake című munkája. Ennek kapcsán készült az alábbi interjú. Kérdéseimre írásban válaszolt.
Az új album címe Blacklake. A feketetói vásárra utal a cím, amely nem csak egy kereskedelmi közeg, hanem a sok nemzetiségű Kárpát-medence kulturális csomópontja is.
Itt Feketetó szimbóluma egy letűnőben lévő világnak, amely valaha létező volt, ma már csak virtuálisan jelenik meg ebben az ambient montázsban. Milyen minőségű ez a változás?
Két éve jártam ott, már nyoma sincs a régi hangulatnak, csak használt ruha turkálók végtelen mennyiségben. A lemezcímet a 80-as évekbeli élmények alapján adtam.
A Blacklake egyfajta folytatása a 13 évvel korábbi Danubian Trancesnek, hisz ez is a Kárpát-medence kultúrájának legkülönbözőbb zenei mozzanatait sűríti. Mi kapcsolja össze és választja el a két album anyagát?
Az eljárás ugyanaz: archív felvételeket érintetlenül, „talált tárgy”-ként használom és beágyazom egy mai hangzásvilágba. A szándékom, hogy a folklór gyöngyszemeit egy olyan közönséghez eljuttassam, amelyik azokat nem nagyon hallgatná meg. Míg korábban csak szólóénekek voltak a kiindulás, itt most hangszeres zenékkel próbálkozom. Ez annyival nehezebb, hogy a zenekari hangzások tömörek, nehéz hozzájuk tenni bármit is. De kiderült, hogy úgy is tud egy „történet” kikerekedni, hogy az anyagok egymással folytatnak párbeszédet, inkább csak egymással kerülnek összefüggésbe. Így persze a dolog műfajilag a „remix” felé tolódik.
Mennyi ideig készült a lemez? Hogy kell elképzelni az alkotási folyamatot?
Legalább egy évig. Elég aprólékos munka, és már csak mellékesen csinálok ilyesmit. Első az anyaggyűjtés, a szereplők megtalálása, egymáshoz hangolása tempóban, hangmagasságban. Aztán ezekkel felépítek egy „történetet”, dramaturgiát.
Érzésem szerint eddigi munkáihoz képest (pl. Danubian Trances, Ipomea), a Blacklake egy szikárabb album. Ezúttal a zenei idézetek, a montázsok kerültek előtérbe, az elektronika sokkal visszafogottabb, inkább zenei kötőanyagként van jelen. Miért váltak fontosabbá a múlt hangjai?
Azt tapasztaltam, hogy az elektronika túlzott használata elnyomja az anyagokat. Hagyom őket jobban érvényesülni, a hallgatók is jobban szeretik, ha a folklórt folklórral dolgozom fel. A hangszeres, zenekari számok tömörsége a másik ok, amiért kevesebb plusz elemet használhattam.
A lemez borítóján Marc Chagall Magány című festményének részletei láthatóak. Miért ezt a festményt választotta és miért csak részleteiben használja a borítón?
Véletlen, gyors - talán hibás - választás volt. Hiszen a kép ismert, és persze másról szól, mint a lemez. A teljes kép konkrét jelentésű, leszűkítené a lemez jelentéseit. A lemezen egyetlen zsidó anyag van (Doina), főszereplő egy klezmer archív hegedű. A teljes kép tartalmaihoz képest ez egy egyszerű lemez és csak érinti a klezmer zenét.
Lemezeihez szinte sosem írt szöveget, hanem az egymás mellé, alá szerkesztett népzenei darabkák, részletek szöveges részei jelennek meg a zenében. Ezek felfoghatóak üzenettel bíró dalszövegeknek?
A népdalszövegek szerintem nem aktuálisak, túl általánosak, nyelvezetük sem mai. Viszont szépek, költőiek vannak közöttük. Ritka kivétel, ha szólnak is a mához. Szerkeszteni kell őket, több variánsból egy érvényeset gyúrni. Ez történik a valóságban is, a népdal szabadon variálódik.
Mennyire naprakész az elektronikus zene fejlődésével, irányaival?
Nem vagyok naprakész, fiatalkorom még magnószalagok vagdicsálásával telt. A lehetőségek fantasztikusak, már egy kis szelettel is csodákat lehet csinálni. Az igazi elektronikus zenéhez azért több tudás kell. Szerencsére az én választott műfajom nem igényel többet.
Hogy jellemezné a választott műfaját és hogy talált rá?
Ma világzenének hívják. Ezalatt azokat a tradicionális zenéket ért, melyek kimozdultak az eredeti szövegkörnyezetükből (már majdnem mind). Nem csak földrajzilag. Utazásuk” során új, idegen elemeket vesznek föl. Megújulnak, de közben megtartják kulturális összekötő szerepüket. Máshonnan nézve, a világzene szembefordul korunk nacionalista fellángolásával. Rámutat, hogy nem te vagy a világon egyedül szép és okos. A magyar népzene fiatalkori szerelem. Hamarosan elvezetett szomszédos, majd távolabbi folklórkincsekhez. Egyszer csak kezemben volt rengeteg anyag, amiből dolgozni lehetett.
Milyen zenéket hallgat? Mennyire találja izgalmasnak a kortárs könnyűzenei alkotásokat?
Mostanában world music videókra vadászok. Amit a 80-as években bakeliton összegyűjtöttem, az most képpel is fönt van, vagy még több is. A diverzitás, ami mindig is megragadott, a kultúrák végtelen gazdagsága. World music-ban kedvenceim pl. a tuareg, a qawwali (sufi), sard és grúz polifónia, a kurd dengbej, vietnámi gongzenék, Afrikából minden, és sorolhatnám. Korábban meghatározó alkotók voltak Jon Hassel, Loop Guru, Saafi Brothers, Eno. A popzene is végtelen. Mostanában FKA Twigs. Az igényes popzenét kortárs zenének gondolom.
Számos film zenéjét szerezte. Szereti a mozit? Gondolt már saját film készítésre?
Szeretem a filmet, főleg moziban, de én még nem készítettem, már nem is fogok. Másik szakma. Elsősorban a filmdráma érdekel és a dokumentumfilm. Végtelen a termés.
Tíz esztendeje a Novus Művészeti Iskola felkérésére egy nagyon izgalmas és egyéni látásmódú zeneesztétikai tematikát dolgozott ki és oktatott nem-zenész, érettségizett fiatalok számára. A honlapján a tematika címszavakban olvasható. Nem gondolt arra, hogy ezt könyv formájában megjelenteti?
Sajnos már nem tanítok, egy rövid epizód volt a Novus. Gondoltam én is a könyvre, de ahhoz még jó pár év csiszolás kellett volna és persze tanulás, kutatás. Eredetileg magyar- és énektanár vagyok, de mindössze 2 évet tanítottam. A zenekar (Vízöntő) mellett nem mehettem állásba.
Lemezeinek montázsai nemcsak felelevenítik a kultúrák zenei alakzatait, hanem újra is teremtik ezek eltűnőben lévő világát. Mi a véleménye a körülöttünk kialakuló világról?
Ezt sok szempontból vizsgálhatnánk. Általában azt látom, hogy rossz szakaszban van az emberiség, a „fejlődés” nem fenntartható. A sokasodó nehézségek az emberek sötét oldalát hívják elő. Sajnálom a gyerekeinket, félek, hogy a mi generációnk élt utoljára békében. Rosszra számítok.
Mennyire mozog otthonosan a virtuális térben? Mikor írt utoljára kézzel levelet?
Levelet nem, de jegyzeteket természetesen kézzel írok. A virtuális térrel elvagyok, kicsit küzdelmes, mint általában az öregembereknek.
A kiadójától tudom, hogy nem akart semmilyen sajtókampányt a lemez megjelenése kapcsán.
Ez alkati kérdés Önnél vagy más oka volt?
A marketingnek már nem látom értelmét. A CD már nem működik, az online érvényesülést még tanulnom kellene. Egy új világ van kialakulóban, a fiatalok ebben versenyképesebbek lesznek.
A lemez csak angol nyelvű szövegeket tartalmaz, a címtől, a kompozíciók címén át a kísérőszövegig.
Ez azt jelenti, hogy elsősorban a nemzetközi piacra szánja?
Nem szánom egyáltalán piacra. De valakikhez mindig eljut. Angolul érdemes egy lemezt feliratozni, mert azt mindenki érti. Ma már minálunk is. És ezek egyszerű szövegek. A terjesztést a Fonó vállalta, elég sok helyre eljut majd, állítólag.
Szervez zenekart a lemez élő bemutatására?
Nem. A lemez pont azokról az egyedi ízekről szól, melyeket nem lehet rekonstruálni.
A cikk megjelenését az NKA Halmos Béla Program Ideiglenes Kollégium támogatta.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.