Ritmus és hang

be local think global

A jót éltetni, a rosszat nem emlegetni
Interjú Csoóri Sándorral

mera.jpgNélküle olyan lenne a hazai népzenei színtér, mint Mick Jagger nélkül a Rolling Stones. Nem létezne. A kezdetektől jelen van, személyisége, munkája, hatása meghatározó és megkerülhetetlen. Folyamatosan alkot, felbukkan táncházakban, koncerteken. Az utóbbi időben érdeklődése a 7/7-es ritmusalap és a versek felé fordult. Jelenleg Ady verseire készített anyagon dolgozik. Ennek kapcsán beszélgettünk Csoóri Sándorral.

 

Próbálkoztál valaha versírással vagy más irodalmi alkotással?

Gyerekkoromban meséket írtam kb. 20-at, felnőtt koromban (2003-2005) meg kis tankönyveket írtam magamnak és persze másnak, Varázsjelek és Zeneszavak címmel meg is jelentettem őket, például ilyen rímbe szedett gondolatokkal színesítettem a tartalmat. Ilyen szójáték versecskéket szeretek írni.

Számvetés (2003)

Mit hagytam már el? S mi az, amit nem hagyok?
– Hogy közel legyenek az angyalok.
A tanulni vágyó – lám, a tanítvány én vagyok.
A tükör a képem, lelkem a Mesterem,
könnyű könnyeimmel magamat viselem.

Mit fogadok el és mit nem fogadok?
Kiben mit látok? Kire mit fogok?
Ki mit fog fel? Kiben mi fogan?
Fogódzom az érzeteimben, Fogoly vagyok a testemben,
Fogós kérdés, hogy foglaljam el magam,
Hogyan fogjam fel a jövőt, Míg nem fogadom istenmagam.

S, hogy felelek majd, ha fölteszik a kérdést?
Két jelkép-ember közül (mint időszámításunk kezdetén 33 körül)
melyikre kiáltsak nemet? Merek-e az Igazságra mondani igent?

A Halmos Béla alkotói pályázatára beadott tervezetedet nem írtad túl: „Két Ady vers megzenésítése, műfaj: dalok pentaton népzenei stílusban, hangszerelés: magyar népi hangszerek, dobok…”. Miért pont Ady és miért csak két verse?

Pár évvel ezelőtt 18 Petőfi verset zenésítettem meg, de még nem sikerült jó minőségű hangzót készíteni.  Ez egy alkotói támogatás. Az, hogy csak két verset jelöltem be, az nem azt jelenti, hogy evvel vége is van, hanem ez a kezdet. Azóta több Ady vers megzenésítés is sikerült, ennek a kettőnek a nyomán és példáján. 7/8-ados (más néven 7/7-es) ritmusalap pusztai hangulatot megidéző 5-7 hangos dallamokkal, a magyar nyelv sajátos ritmusát is bemutatva.

A Fölszállott a páva és a Magyar Ugaron egyszerre dühös, kiábrándult, radikális és egyben reménykedő versek. Te is igy érzed magad?

Én nagyon jól érzem magam, mert a jó gondolat, jó szó és a jó tett vallására tanítom magamat. Tudod, 65 évesen más az élet szemlélete, mint fiatalabban. Ezt a két verset nem hallottam még nekem tetsző megzenésítésben. A Fölszállott a pávával már próbálkoztam régebben, fel is került a YouTube-ra egy kéretlen felvétel, de nem tetszett eléggé a vers és a zeném viszonya.

Szerintem nagyon lelkesítő versek, és olyan jó lelkesítő zenét szeretnék írni hozzájuk. Semmiképpen sem dühös, kiábrándult vagy radikális zenét. Azért gondoltam a törzsi rock-ra, magyarul. A versnek a szövege kívánja a dallamot, amik a magyaros 7-es ritmusban jól egyesülhetnek.

Mikor jelenik meg az anyag és milyen formában?

Fogalmam sincs, nem vagyok egy ügyes szervező, de nem is nagyon idegesít a folytatás. Legyen meg, és majd sorsszerűen úgyis úgy történik, ahogy kell  hogy történjen. A követelőző részemet, mármint, hogy ez nekem jár, már megszelídítettem.

Kikkel fogsz együtt dolgozni?

Aki hajlandó kipróbálni a 7/7es magyaros ritmusalappal az együttjátszást, azok valóak egy ilyen felvételhez.

adam_i.jpgFotó: Halmos Béla

Fiatalon Ádám István "Icsán" és Mick Jagger is vezette a kezedet. Veled vannak még?

Nagyon sok jó ember tanítása, zenéje, szabadsága vezette a kezemet életem során. A Rolling az elmaradt, Ádám István Icsán és fiainak játéka az még velem van. Tíz évig hallgattam őket (1983-1993) egyfolytában. De az a zenekar még ma is tud mondani olyant zeneileg, amitől nem unom meg. Emellett a mezőségi falvak  zenéje, a régi kalotaszegi zenészek felvételei, amiket  hallgatok még, amiken a szabad magyar zene nyílván hallható.

A korona vírus lassan két éve alapvetően megváltoztatta az életünket. Szóval nem úgy van most, mint volt régen. A Te életed hogy alakult?

Nekem jót hozott az életembe.  Volt időm az elmaradt dolgokban rendet rakni, rendet raktam a fejemben is, hogy mi  is az aminek valóban van értelme. A jót éltetni, a rosszat nem emlegetni, magunkat a jobb-bal egyesítésre szoktatni, azaz behangoló gyakorlatokkal saját magunkat nevelni. Ez jó. Én ezt fogtam föl belőle. A családomban a munka és a zenélés miatt, mindenkinek be kellett oltakozni. Nekem nem kellett, így oltatlanul nem rég átestem a covidon és azóta nem cigizek, ami nagy dolog nekem.

Fiad, Csoóri Sándor „Sündi” új zenekarának, az Ötödik évszaknak debütáló albumán József Attila, Szép Ernő, Victor Hugo versei mellett édesapád id. Csoóri Sándor egyik költeménye, a Menekülés a magányból is elhangzik népzenei környezetben. Gondoltál már arra, hogy édesapád életművét valamilyen formában feldolgozd?

mecser_1.JPGFotó: Henics Tamás

Nagyon örülök, hogy a fiam elkezdte a nagyapja verseit megzenésíteni, nekem még nem sikerült tervbe vennem. De a kérdésed jó és elgondolkodtató.

(Nyitófotó: Nadja Massun)

 #ReménytelenségSzépsége rovat további cikkeit itt találod.rh_tamogatas_1_1_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritmuseshang.blog.hu/api/trackback/id/tr6016780636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kapcsolat, hirdetés, mindenmás: apostrophe.prod@gmail.com

Címkék

cimkefelhő
süti beállítások módosítása