Ritmus és hang

be local, think global

Létezik már jó minta, jó példa, amit lehetne követni.
Liber Endrével készült interjú harmadik, befejező részében a Halmos Béla Program, annak céljai, valamint a magyar zeneipar is szóba került.

img_4886.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A muzsikálás és a fesztiválszervezés mellett tavaly az NKA Halmos Béla Program Ideiglenes Kollégiumának vezetője lettél. Ez az a hely, ahol nem sok új barátot szerez az ember, sőt a régieket is megritkítja. Hogy jött létre a kollégium?

Ismerőseim közül néhányan, köztük te is, részt vettetek a Cseh Tamás Programban (CsTP), vagy figyeltetek az eseményeire, és mindannyian azt tapasztaltuk, hogy a népzenei előadói kör kicsit kilóg abból. Úgy gondoltuk, hogy jó lenne valami hasonlót elindítani, ami közvetlenül a nép-és a világzenei színtérről szól. Az ügyben Horváth László kezdeményezésére összefogott a Fonó, a Hagyományok háza és a Hangvető, megszületett egy szöveg, amit eljuttatunk az NKA-hoz. Kiderült, hogy az NKA-nál is volt már ilyen elképzelés.
Létrejött a Halmos Béla Program Ideiglenes Kollégium, aminek a vezetésére engem kértek fel.  A kuratórium tagjai közt szinte mindenki tanít, és/vagy zenél, a táncházi élet szervezője, hangadója, ért a kiadványokhoz, de mindenképp rengeteg tapasztalattal rendelkezik.
Olyan kuratórium állt tehát össze, amelyben szinte minden területnek van szakavatott képviselője.

Milyen célokat tűzött ki a kollégium?

Az NKA a zenész előadókra koncentrál, ahogy a CsTP esetében is. Néhány dolog esetében a CsTP kiírásai mintául szolgáltak, de sok mindent mi találtunk ki, mert gyakorló, sokat látott zenészekként pontosan tudjuk, hogy milyen problémákkal küzd ez a terület. Az első pályázati kiírások megfogalmazása mindig nehéz feladat, hisz hiába gondoljuk át alaposan a kiírások szövegét, pár dologra csak a beérkezett pályázatok tükrében derül fény.
Szerencsére a következő kiírásoknál van lehetőség a szükséges korrekciók végrehajtására.  

A kiírások nagy része célba talált, sikeresnek bizonyult. Volt azonban két altéma, amin még egy kicsit csiszolnunk kell. Például volt olyan célunk, hogy a népzene felkerülhessen olyan fesztiválok színpadaira is, ahol eddig nem volt jelen. A Muzsikás Együttes többször játszott már a Miskolci Opera Fesztiválon, nagy sikerrel. Azt gondoltuk, hogy sokkal több átjárás is lehetne a műfajok között, lehetőséget kellene teremteni arra, hogy a jó zenékre nyitott közönség találkozhasson más műfajok legszínvonalasabb produkcióival is.
A fesztiválokat támogattuk volna, arra ösztönözve a szervezőket, hogy bátran vállalják be a több műfajt tartalmazó ún. crossover produkciók felléptetését, de erre mégsem jöttek a pályázatok. Talán azért, mert az első alkalommal jelent meg ilyen jellegű kiírás, és a híre nem jutott még el a megcélzott réteghez. Ezen a helyzeten sokat lendíthet, ha létrejön egy programiroda, amely segít az információáramlásban.

b2c7831263fa47683b2fa0970b9c2deb.jpg

Egy másik célunk a komplex műsorokkal jelentkező folk klubok támogatása volt. Olyan helyeket képzeltünk el országszerte, ahol nem csak táncház, esetleg kézműves foglalkozás van, hanem koncertek, ismeretterjesztő előadások, néprajzi témájú filmek stb. is a program részét képezik.
Egy ebben a szellemben megírt pályázat megvalósítása azonban sokkal több anyagi erőforrást igényel, mint egy szokásos táncházi programé. Itt csak akkor fogunk tudunk előrelépni, ha a jól kidolgozott programhoz megfelelő nagyságú támogatási összeget rendelünk hozzá.

Milyen szempontok alapján születnek a döntések és mi lesz a következő kiírási körben?

A táncház mozgalom él és virul, rengeteg táncház van az országban, ami hétről hétre, vagy kéthetente kínálja a programjait. Ha csak erre adna támogatást a Halmos Béla Program, akkor is el is tudnánk költeni az összes pénzt.

A mi feladatunk azonban ezen felül az is, hogy azoknak a lehetőségeit megsokszorozzuk, akik hivatásnak választották a népzenélést. Ezért támogatja a kollégium többek között, új kiadványok, lemezek, DVD-k megjelenését, a zenekari promócióra alkalmas internetes felületek kialakítását, lényegében a zenekar teljes portfóliójának megtervezését, hisz nagyon fontos az, hogy egy belföldi vagy külföldi koncertszervező megtalálja a zenekart a világhálón. Ez persze kevés, ha nem talál megfelelő referencia anyagokat, jogtiszta és letölthető fényképet, technikai leírást, színpadi felállást stb, akkor nem pazarolja az idejét tovább és más után néz.  

Támogatni kívánjuk a koncert helyszínek népzenei koncertjeit, a zenekarok koncertturnéit vagy egy-egy nagyobb, pl. jubileumi koncertjének megszervezését, hisz nem mindenkinek adatik meg, hogy bekerülhessen a nagy koncerttermek programjába. Fontos, hogy a médiában többet foglalkozzanak a népzenével, erre is lesz kiírás. A területen dolgozó vagy dolgozni kívánó menedzserek képzését is jó lenne támogatni, ennek módját még ki kell találnunk.

Lesz forrás a külföldi fesztiválokon, vásárokon való részvételre, külföldi turnék lebonyolítására. Ahogy az a külföldi exportirodákban is szokás, az utazás és a szállítás finanszírozható majd az elnyert támogatásból. Exportiroda hiányában - ami reményeink szerint előbb-utóbb lesz egyszer - az NKA Halmos Béla Programján keresztül próbáljuk ezt a funkciót ellátni. 

Az interjú felvételét követően jelent meg a Halmos Béla Program Ideiglenes Kollégiumának új pályázati kiírása. Részletek itt.

Hol helyezkedik el a magyar zeneiparon belül a nép- vagy a világzene? Tudsz erre vonatkozó kutatásokról?

Sajnos nem születnek ilyen felmérések, többnyire pénzhiány miatt. Készült egy Zeneipari jelentés Magyarországon 2015-ben, ami a hazai zeneipar állapotát, működését próbálta felmérni. Ez egy hiánypótló és jól használható áttekintés, amely - bár rengeteg hasznos adatot tartalmaz- arra nem alkalmas, hogy műfajokra lebontva közöljön részletes adatokat. Nem is ez volt vele a cél.  Egyébként a világban sincs nagyon ilyen.

proart_header.jpg




 A Zeneipari jelentésért kattints a képre.

A közelmúltban azonban a holland World Music Forum végre előrukkolt egy, csak a világzenére koncentráló jelentéssel. A képzéstől, a zenészek számosságán keresztül, a fesztiválok felsorolásán, a zenefogyasztó rétegek alapos elemzésén át, a világzene GDP-hez való hozzájárulásáig sok minden szerepel ebben.

Tehát létezik már jó minta, jó példa, amit lehetne követni. A hollandok el is indítottak egy összefogást, hogy európai szintű adataink legyenek a zeneipar népzenei, világzenei részére vonatkozóan. Persze ehhez először országonként kéne a hollandokéhoz hasonló kutatásba kezdeni. Az összefogás ugyanakkor olyan adatbázist eredményezhet, amely komoly lobby erőt jelent majd az egész népzenei és világzenei mozgalom számára nemzetközi szinten. 

Az interjú korábbi részeit itt és itt találod. 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritmuseshang.blog.hu/api/trackback/id/tr7111775621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

Facebook oldaldoboz

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kapcsolat, hirdetés, mindenmás: apostrophe.prod@gmail.com

Címkék

cimkefelhő