Ritmus és hang

Nagy-Sándor Zsuzsa: A falutól a nagyszínpadig

A magyar népdaléneklés útja

2017. július 19. - Ritmus és hang

zsuzsapic.png

Amerikai barátaimmal egy magyar népzenei koncertről brooklyni lakásunkba hazatérve az autentikusság fogalmáról beszélgettünk a népdaléneklés kontextusában. Főképp arról a folyamatról esett szó, amelynek során a népdalok az eredeti paraszti kultúra közegéből az idők folyamán hagyományőrzők, gyűjtők, és profi énekesek „autentikus” közvetítésével a nagyvárosok színpadjain, mint művészeti formák születtek újra, és így eljuthattak a világ minden pontjára, ahogy hozzánk, New Yorkba is aznap este. [Egy angol cikk fordítása]

Tovább

Mindent tudni akarok!

vera_1.jpgFotó: Réti Benedek

Varga Vera már gyerekként nyughatatlan volt és felnőttként is kifogyhatatlan energia és kíváncsiság jellemzi. A Babrából is ismert zenész, alig hogy lediplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, egy ösztöndíjjal négy hónapig Görögországban tanult. A görögországi út nem volt véletlen, ahogy semmi sem az Vera életében. A több részletben, Messengeren készült beszélgetésünk - amelyben nyakig merülünk az epiruszi kocsmák és kávéházak füstös, szenvedélyes és zenével teli világába -  ezt új kalandot igyekszik összefoglalni.

Tovább

A népzenét egy nehezen betörhető várfal veszi körül.

ezt_szeretnem.jpg

Konkoly Borbála 14 éves kora óta készül a Zeneakadémiára. Az idén diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszék népi ének szakán, ahol előadóművészetet és pedagógiát tanult. Ez magában nem lenne túl érdekes, de szakdolgozatának témája már annál inkább: „A magyar népzenei előadó művészet helyzete a zeneiparban”. Kíváncsivá tett.

Tovább

„Ahogy a cigányok általában, én is ösztönből énekelek”

foto_balla_demeter2.jpgfotó: Balla Demeter

Aki hallotta már Lakatos Mónika évszázadok öröméből és fájdalmából táplálkozó, zsigeri énekét, és az oláh cigány zenét összetéveszthetetlen ízzel játszó Romengo sodró muzsikáját, az tudja, hogy felejthetetlen zenei élményről beszélünk. Júliusban megjelenő legújabb lemezükről beszélgettünk, amin Lakatos Mónika szólóban énekel hallgatókat.

Tovább

Budapest A Cappella Fesztivál

Csak szájjal? Simán!

Gondolkoztam, hogy kellene egy jó kis ajánlót írni a harmadik Budapest A Capella fesztivál kapcsán. Miután végigböngésztem a fesztivál honlapját és blogját rájöttem, hogy mindent megírtak már a szervezők amit erről a műfajról és a fesztiválról tudni kell.
A fesztivál oldalát itt találod, a családi programokról itt olvashatsz, a közös éneklés élményéről és jótékony hatásairól, valamint az acappella és beat-box történetről is találsz nagyon, nagyon klassz írásokat.
Olvasni nem rossz, hallgatni arany, ezért a fellépők felvételeiből összeállított playlisteket is ajánlanám, amelyeket itt és itt találod meg.
Ne elégedj meg ennyivel, menj el a fesztiválra!

"Tényleg komoly, amit leműveltünk" - a nép- és világzenei színtér a Facebookon

cimbaliband_facebook.jpg

A magyar nép- és világzenei színtér túlnyomó részének internetes jelenléte leginkább a Web 1.0 korszakában maradt meg – ami akkor is baj, ha ebben amúgy meglepően jók az ide tartozó előadók. Ebben a cikkben azt nézzük meg, miért lenne fontos átlépni egy új paradigmába, és összefoglaljuk az általunk végignézett 36 előadó Facebook-jelenlétéből levont tanulságokat. Elsősorban azokat emeljük ki, akiktől tanulni lehet - akár kommunikációjuk egészéből, akár csak egy-egy izgalmasabbra sikerült posztjukból.

Tovább

Cirkusz, feta és sámán blues

18193049_303348020103726_7907191896417109733_o.jpg

Megsokasodtak a nemzetközi világzenei és folk fesztiválok, egy éven belül csak Budapesten legalább négy nagyszabású eseménysor programját követhettük végig (A Capella, Ritmo, Pont és most a Budapest Folk), és akkor a Sziget világzenei programját nem is soroltuk ide. Ez egyfelől üdvözlendő, de ott a kérdés: vajon van-e annyi arca, és kifejezetten markáns arca a nép- és világzenének, a leágazásoknak, amit ilyen nagy számban be lehet mutatni úgy, hogy a közönség néhány év múlva is emlékezzen a koncertekre, hogy azok mely fesztiválon, milyen tematikában voltak hallhatóak, és, hát hogy a koncertek méltó érdeklődést váltsanak ki. Mit tud egy fesztivál, miért nem elég csak egy-egy koncerten bemutatni a fellépőket, és persze miért éppen most támadt igény, lehetőség minderre?

Tovább

”I’ve always been chasing the typical things”

kasa_bela_portre_delhi_crop_b_w.jpgBéla Kása - Self portrait

Had a beat-band at the age of 13, marvelled at the Beatles and the Rolling Stones on cheap photos, watched wide-eyed the Hungarian pioneers of beat music from the windows of the legendary Bosch-klub in Budapest. This bustling and fantastic world was what he had to leave behind in 1965 when he moved to West-Germany with his parents to a place that initially was as alien to him as it could get. He had no friends and the language was beyond him: he felt restless. At the age of 18-19 he began to attend concerts and 3-day festivals, where he had the chance to see The Doors and Jimi Hendrix, among others. In high school he started photography and got his degree at the Cologne College of Fine Arts at the Faculty of Art and Design in artistic photography. He had worked as a successful fashion and advertising photographer with the Stern and GEO magazines. Béla Kása portrait. 

Tovább