Ritmus és hang

Megint későn érsz haza

2017. március 27. - celeblobbi

crazy_rhythm_by_alsature.jpg

Mert erős lesz az áprilisi fesztivál program.

Tovább

Világzene = városiasodó népzene?

Lemezkritika - Csángálló, EtnoRom, Tokos Zenekar

originalnipper_1.jpg

Jó száz éve az utolsó órában vagyunk, sokan kongatták már a vészharangot, és be kell vallani, volt is rá ok. A népzene eltűnni, vagy feloldódni látszó hagyománykörét azonban lehet arról az oldalról is szemlélni, hogy amit ma autentikus népzeneként ismerünk, az is egy fejlődési folyamatnak volt az állomása. Kitüntetett történelmi pillanat volt ugyan, amikor a hagyományos magyar népzene megjelent, ám nem pusztán népi hatások szegélyezték az odáig és majd onnan tovább vezető utat. A korabeli magyar és cigány népzenét, amit ma - talán még mindig - van lehetőségünk autentikusként kutatni, bizony a klasszikus zenei romantika, a XIX. század elejének forradalmi hevülete és a környező népek kulturális hatásai is meglehetősen erősen táplálták; tiszta népzene nincsen tehát, tulajdonképpen azt is mondhatjuk, minden népzene valójában világzene. Ez az állítás még ma is merésznek hat, részben ennek mentén hasad ketté a népzene és világzene fogalma, a bartóki "tiszta forrás" ebből a  szemszögből nem létezik, ugyanakkor látnunk kell, hogy a gyakorló zenészek minderre nem gondolnak.

Tovább

A népzene nem a világzene előszobája, a világzene nem a népzene népszerűsítője

img_5812.JPG

A Fonogram Magyar Zenei Díj, csakúgy, mint sok nemzetközi díj, fesztivál stb., egymás mellett, olykor egy egységként kezeli a nép- és a világzenét. Pedig Rosonczy-Kovács Mihály hegedűs szerint két eltérő zenéről van szó, és nem helyes sem összehasonlítani (vagy egy díjnál versenyeztetni) őket, sem egymáshoz képest „feladatot” kijelölni nekik. Ezért kezdeményezte egy nemzetközi, az autentikus népzene előadóinak életművét jutalmazó díj elindítását, amelyet sokan támogatnak, és a Fonó is mellé állt. Ennek apropóján beszélgettünk a Hungarian FolkEmbassy népzenekar és a szatmári oláh cigány hagyományokra támaszkodó világzenei együttes, a Romengo tagjával, a Fonó megbízott külügyi irodájaként is működő Philidor Intézet igazgatójával.

Tovább

I believe in the globalisation of the mouth harp

img_5751.JPG

Although he came out with one of the most exciting albums of recent times with his band: Zoord they are less known in Hungary than in Yakutia or Japan. He is more inspired by undiscovered paths than the mainstream, which he considers to be dull. Áron Szilágyi is not only a member of the band Zoord but he is also in charge of The Leskowsky Musical Instrument Collection in Kecskemét. We asked him about following his father’s footsteps, the Mouth harp, the ever so open and welcoming Yakutia where during the winter it can get as cold as -30 degrees Celsius and where punk is definitely not dead, about the music of Moldva, creating communities and about the best musical instrument collection of Hungary where old instruments are not mere dusty objects to be observed by visitors. 

Tovább