Ritmus és hang

„Ahogy a cigányok általában, én is ösztönből énekelek”

2017. június 20. - szaszmesi1

foto_balla_demeter2.jpgfotó: Balla Demeter

Aki hallotta már Lakatos Mónika évszázadok öröméből és fájdalmából táplálkozó, zsigeri énekét, és az oláh cigány zenét összetéveszthetetlen ízzel játszó Romengo sodró muzsikáját, az tudja, hogy felejthetetlen zenei élményről beszélünk. Júliusban megjelenő legújabb lemezükről beszélgettünk, amin Lakatos Mónika szólóban énekel hallgatókat.

Tovább

Budapest A Cappella Fesztivál

Csak szájjal? Simán!

Gondolkoztam, hogy kellene egy jó kis ajánlót írni a harmadik Budapest A Capella fesztivál kapcsán. Miután végigböngésztem a fesztivál honlapját és blogját rájöttem, hogy mindent megírtak már a szervezők amit erről a műfajról és a fesztiválról tudni kell.
A fesztivál oldalát itt találod, a családi programokról itt olvashatsz, a közös éneklés élményéről és jótékony hatásairól, valamint az acappella és beat-box történetről is találsz nagyon, nagyon klassz írásokat.
Olvasni nem rossz, hallgatni arany, ezért a fellépők felvételeiből összeállított playlisteket is ajánlanám, amelyeket itt és itt találod meg.
Ne elégedj meg ennyivel, menj el a fesztiválra!

"Tényleg komoly, amit leműveltünk" - a nép- és világzenei színtér a Facebookon

cimbaliband_facebook.jpg

A magyar nép- és világzenei színtér túlnyomó részének internetes jelenléte leginkább a Web 1.0 korszakában maradt meg – ami akkor is baj, ha ebben amúgy meglepően jók az ide tartozó előadók. Ebben a cikkben azt nézzük meg, miért lenne fontos átlépni egy új paradigmába, és összefoglaljuk az általunk végignézett 36 előadó Facebook-jelenlétéből levont tanulságokat. Elsősorban azokat emeljük ki, akiktől tanulni lehet - akár kommunikációjuk egészéből, akár csak egy-egy izgalmasabbra sikerült posztjukból.

Tovább

Cirkusz, feta és sámán blues

18193049_303348020103726_7907191896417109733_o.jpg

Megsokasodtak a nemzetközi világzenei és folk fesztiválok, egy éven belül csak Budapesten legalább négy nagyszabású eseménysor programját követhettük végig (A Capella, Ritmo, Pont és most a Budapest Folk), és akkor a Sziget világzenei programját nem is soroltuk ide. Ez egyfelől üdvözlendő, de ott a kérdés: vajon van-e annyi arca, és kifejezetten markáns arca a nép- és világzenének, a leágazásoknak, amit ilyen nagy számban be lehet mutatni úgy, hogy a közönség néhány év múlva is emlékezzen a koncertekre, hogy azok mely fesztiválon, milyen tematikában voltak hallhatóak, és, hát hogy a koncertek méltó érdeklődést váltsanak ki. Mit tud egy fesztivál, miért nem elég csak egy-egy koncerten bemutatni a fellépőket, és persze miért éppen most támadt igény, lehetőség minderre?

Tovább

”I’ve always been chasing the typical things”

kasa_bela_portre_delhi_crop_b_w.jpgBéla Kása - Self portrait

Had a beat-band at the age of 13, marvelled at the Beatles and the Rolling Stones on cheap photos, watched wide-eyed the Hungarian pioneers of beat music from the windows of the legendary Bosch-klub in Budapest. This bustling and fantastic world was what he had to leave behind in 1965 when he moved to West-Germany with his parents to a place that initially was as alien to him as it could get. He had no friends and the language was beyond him: he felt restless. At the age of 18-19 he began to attend concerts and 3-day festivals, where he had the chance to see The Doors and Jimi Hendrix, among others. In high school he started photography and got his degree at the Cologne College of Fine Arts at the Faculty of Art and Design in artistic photography. He had worked as a successful fashion and advertising photographer with the Stern and GEO magazines. Béla Kása portrait. 

Tovább

This is a gigantic musical pool you can always dive into

img_5819.JPG

This September sees the 20th anniversary of the “Last Hour program (Utolsó Óra Program)”, the project called to life by a handful of enthusiastic folk musicians, ethnographers, photographers and filmmakers in the Fonó Music Hall. The most grandiose idea of collecting folk music at the turn of the century in the Carpathian Basin came from László Kelemen. During this programme several thousands of hours of recordings were made. A selected compilation titled “Új Pátria” comprising 68 discs was also published. The programme’s former executive, the director of Hungarian Heritage House, László Kelemen spoke about his work.

Tovább

A tipikus dolgokra vadásztam mindig

 kasa_bela_portre_delhi_crop_b_w.jpg

13 éves korában beatzenekara volt, filléres fotókon csodálta a Beatlest és a Rolling Stonest, a legendás Bosch-klub ablakába felkapaszkodva pedig a hazai beat úttörőit. Ezt, a számára pezsgő és fantasztikus világot hagyta itt 1965-ben és szüleivel Nyugat-Németországba került, ahol kezdetben nem nagyon találta a helyét, hisz a nyelvet nem értette és barátai sem voltak. 18-19 évesen kezdett koncertekre, három napos rock-fesztiválokra járni, ahol többel között a Doors-t és Jimi Hendrixet is láthatta. Középiskolás korában kezdett el fotózni, a kölni Képzőművészeti Szakfőiskola Művészeti és Formatervezési Karán szerzett diplomát művészi fotográfia szakon. A Stern és a GEO magazinoknál sikeres divat- és reklámfotósként is dolgozott. Kása Béla portré.

Tovább

A törökök a várban vannak

Programajánló #5

babazulaxx-3.jpg
Percenként több mint 500 órányi tartalmat töltenek fel csak a YouTube-ra, jó részük zene és többségét soha nem ismerjük meg. A feldolgozhatatlan mennyiségű tartalom töredéke egy időre kiköt a playlistjeinken, aztán újabbakra vadászunk a végtelenségig. Zenét legjobb élőben hallgatni. Klubok, kávéházak, romkocsmák és fesztiválok teszik lehetővé, hogy a digitális platformok helyett szétnézzünk az élő zene világában. 

Tovább